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Irene Bueno

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Contact : irene.bueno[@]eui.eu

 
Doctorat

Docteur en histoire, Institut Universitaire Européen, Florence. Thèse: Definire l’eresia? Pratiche giudiziarie, dibattiti teologici e politica pontificia al tempo di Jacques Fournier/Benedetto XII, 11 juin 2010.

Post-doctorat

  • 2013-2015: Marie Curie Fellow, EHESS-CRH.
  • 2011-2012 : Rubicon Fellow (Organisation néerlandaise pour la recherche scientifique/Marie Curie Cofund Action), Université de Leyde, Institute for Religious Studies.
  • 2011 : Research Fellow, Max-Plank-Institut für Europäische Rechtsgeschichte, Francfort.
  • 2010 : Junior Fellow, Robbins Collection, School of Law, University of California, Berkeley.

Organisation de conférences

« Les récits historiques entre Orient et Occident, XIIe-XVe siècles », avec Camille Rouxpetel, EHESS-CRH, École française de Rome, Université Paris-Sorbonne-Centre Roland Mousnier, Paris, 21-22 novembre 2014.

 « The Papacy and the East: Intellectual debates and cross-cultural interactions, 1274-1439 » Université de Leyde, Département d’études religieuses, 8 mars 2013.

 

Publications

A paraître

Ouvrages

Defining heresy. Judicial practice, theological debates, and papal policy at the time of Jacques Fournier, Studies in Medieval and Reformation Traditions, Leyde : Brill, manuscript accepté, à paraître (traduction de l’italien de Definire l’eresia).

Definire l’eresia. Pratiche giudiziarie, dibattiti teologici e politica pontificia al tempo di Jacques Fournier, I tribunali della fede, Rome : Edizioni di Storia e Letteratura, à paraître.

Direction d’ouvrages collectifs

I. Bueno, dir., The Papacy and the Christian East: Intellectual Debates and Cross-Cultural Interactions, 1274-1439, numéro monographique de Medieval Encounters, à paraîtreen 2015.

I. Bueno, dir., Benedict XII. The Guardian of Orthodoxy, Church, faith and culture in the medieval West, Farnham, Ashgate, en préparation.

I. Bueno et C. Rouxpetel, dir, Le récit historique entre Orient et Occident, XIIe-XVe siècle, Rome, École française de Rome, en préparation.

Articles

« Avignon, the Armenians, and the Primacy of the Pope », Archa verbi 12 (2015), sous presse.

« Guido Terreni at Avignon and the ‘Heresies’ of Armenians », dans Irene Bueno, (dir.), The Papacy and the Christian East: Intellectual Debates and Cross-Cultural Interactions, 1274-1439, numéro monographique deMedieval Encounters, à paraître en 2015.

« Benedict XII and the partes Orientis », dans I. Bueno (dir.), Benedict XII. The Guardian of Orthodoxy, Farnham, Ashgate, à paraître.

« Come estirpare le cattive piante. La riflessione sull’eresia nell’opera esegetica di Jacques Fournier» dans G. Wolf, E. Brilli et L. Fenelli (dir.), Images and Words in Exile. Avignon and Italy in the First Half of the Fourteenth Century, Certosa del Galluzzo, SISMEL, à paraître.

« Paix chrétienne et guerre sainte pendant le pontificat de Benoît XII », dans D. Baloup (dir.), Guerre sainte et paix chrétienne à la fin du Moyen Âge, Les croisades tardives, Toulouse : Editions Méridiennes, à paraître.

Publications parues

Ouvrage

Le eresie medievali, Rome : Ediesse, 2013, pp. 200. Prix national pour la vulgarisation scientifique, catégorie jeunes, Rome, decembre 2014.

Articles

« Les erreurs des Orientaux chez Guido Terreni et Alvaro Pelagio, »dans Alexander Fidora (dir.), Guiu Terrena, Adviser of pope John XXII, Barcelone-Madrid: FIDEM, à paraître, pp. 241-268.

« False Prophets and Ravening Wolves. Biblical Exegesis as a Tool against Heretics in Jacques Fournier’s Postilla on Matthew », Speculum, 89/1 (2014), 35-65.

« Hayton of Korykos, » dans G. Dunphy(dir.), Encyclopedia of Medieval Chronicle, Leyde : Brill, 2013, en ligne.

« Avignon and the World. Cross-cultural Interactions between the Apostolic See and Armenia », Rechtsgeschichte 20 (2012), pp. 344-46.

«Per modum quem solent tenere heretici in respondendo. Confessione, prova e dissimulazione nel tribunale di Jacques Fournier », Les dossiers du GRIHL (2009), en ligne.

«Dixit quod non recordatur. Memory as Proof in Inquisition Records (Early Fourteenth Century France), » dans L. Dolezalova (dir.), The Making of Memory in the Middle Ages, Leyde : Brill, 2009, pp. 365-393.

« Dal carnalis concubitus all’heretica pravitate. Sesso, matrimonio ed eresia nel tribunale di Jacques Fournier (1318-1325) », L’Atelier du CRH 4 (2009), en ligne.

« A Comparison of Interrogation in Two Inquisitorial Courts of the Fourteenth Century », Annual of Medieval Studies at CEU 12 (2006), pp. 49-68.

« Preferire l’eresia? Donne catare in Linguadoca nel primo Trecento », Storia delle donne 2 (2006), pp. 243-266.

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15/03/2017